Vytisknout

Oddíl boxu

 

Box - bojový olympijský sport - rohování

Pravidla určuje Mezinárodní federace boxerů amatérů (AIBA), pravidla jsou velmi striktní a jasně určují nedovolené způsoby boje tzv. fauly.

Amatérský box je na rozdíl od profesionálního boxu, ve kterém trvá zápas až 12 kol po 3 minutách, limitován na 3 kola. Jak v profesionálním, tak v amatérském boxu je mezi koly 1 minuta pauza. Amatérští boxeři boxují v nátělnících (nově) bez helem a profesionální svlečení do půl těla. Rozdíly jsou hlavně v počítání (u amatérského přichází mnohem dřív, pokud je boxer po úderu viditelně otřesen).

Váhové kategorie (muži - elita a kadeti)

     lehká muší - nad 46 kg do 49 kg

     muší - nad 49 kg do 52 kg

     bantamová - nad 52 kg do 56 kg

     lehká - nad 56 kg do 60 kg

     lehká velterová - nad 60 kg do 64 kg

     velterová - nad 64 kg do 69 kg

     střední - nad 69 kg do 75 kg

     polotěžká - nad 75 kg do 81 kg

     těžká - nad 81 kg do 91 kg

     supertěžká - nad 93 kg

  

Váhové kategorie (ženy - elita a kadetky)

     lehká muší - nad 45 do 48 kg

     muší - nad 48 kg do 51 kg

     bantamová - nad 51 kg do 54 kg

     pérová - nad 54 kg do 57 kg

     lehká - nad 57 kg do 60 kg

     lehká velterová - nad 60 kg do 64 kg

     velterová - nad 64 kg do 69 kg

     střední - nad 69 kg do 75 kg

     polotěžká - nad 75 kg do 81 kg

     těžká - nad 81 kg

  

Váhové kategorie (junioři, juniorky)

     Pinová - do 46 kg

     lehká muší - nad 46 kg do 48 kg

     Muší - nad 48 kg do 50 kg

     lehká bantamová - nad 50 kg do 52 kg

     Bantamová - nad 52 kg do 54 kg

     Pérová - nad 54 kg do 57 kg

     Lehká - nad 57 kg do 60 kg

     lehká velterová - nad 60 kg do 63 kg

     Velterová - nad 63 kg do 66 kg

     lehká střední - nad 66 kg do 70 kg

     Střední nad 70 kg do 75 kg

     Polotěžká - nad 75 kg do 80 kg

     Těžká - nad 80 kg

  

Tyto váhové kategorie jsou platné od 1. září 2010

 

boxersky ring

boxerský ring

 

Stručná historie boxu

Většina zdrojů udává, že box vznikl v 18. století ve Velké Británii, avšak v tomto období se pouze zformovaly pravidla moderního boxu, tak jak je známe nyní. Zasloužil se o to Angličan Jack Broughton (vynálezce boxerských rukavic), který kolem roku 1740 stanovil nová pravidla. Do té doby se boxovalo holýma rukama, bez ochranných pomůcek a nehledělo se tolik na zdraví sportovců. Typickým představitelem zápasů bez rukavic byl učitel šermu James Figg, také možná proto se boxu říká ,,šerm pěstmi".

 

V roce 1904 byl box zařazen do moderních olympijských her.

 

Historie boxu však sahá ještě dál a to několik tisíc let zpět. Z dobových rytin, soch, reliéfů a kreseb, které se datují až 7 000 let př. n. l., je jasné, že už starověcí Egypťané, Sumerové, později i Římané a Řekové znali box a ovládali důmyslné obrané techniky.

Pro koho box je?

Box je vhodný pro všechny věkové kategorie od 15 do 50 let, ale rekreačně jde box provozovat i v pokročilém věku, dobrý příklad je Jan Zachara olympijský vítěz na XV. letních olympijských hrách 1952 v Helsinkách v hmotnostní kategorii do 57 kg, který ve svých úctyhodných 86 letech stále trénuje mladé sportovce a dokonce ženskou boxerskou reprezentaci na Slovensku.

 

- Box se hodí k zlepšení fyzického fondu

- komplexní posilování celého těla

- je výborným spalovačem tuků (za jeden trénink vypotíte 2-3 litry)

- efektivní druh sebeobrany

- mohou ho trénovat i holky a ženy

- skvělý základ pro rozvoj nejen příbuzných bojových sportech jako je například kick box, muay thai, mma atd.,

- posílení těla i ducha

- výborný pro sebe korekci a duševní pohodu (rozhodně není pravda, že boxeři jsou agresivní nebo výbušní, naopak umění zachovat klid, umět přemýšlet a pohotově jednat i ve vypjatých situacích se hodí i do reálného života).

 

Jan Zachara, který dostal cenu UNESCO ,,Rytíř fair play" a z 450 zápasů jen 50 prohrál ...

Jan Zachara

Jan Zachara olympijský vítěz na XV. letních olympijských hrách 1952 v Helsinkách v hmotnostní kategorii do 57 kg.

 

Co s sebou na 1. trénink?

- kraťase nebo kalhoty, tričko nebo tílko, mikinu a pevnou obuv (sálovky, tenisky)

- ručník

- vodu

Vše ostatní půjčíme.

 

První trénink je z pravidla trošku náročnější a někdy i trošku frustrující při pohledu na ostatní, kteří budou hravě zvládat dané cviky, ale nezapomínejme, že oni začínali zrovna tak.. Většinou stačí 2-3 tréninky a každý se do toho s trochou vůle rychle dostane.

 

Jak trénink probíhá?

Každý trénink je samozřejmě jiný, v zásadě se drží pár zakladních bodů:

 

Klasický trénink 1 hodina a 30 minut

- Rozcvička, tj.: rozběhání, švihadlo (vtip na každý trénink), panáky, strečink, uvolnění, dechová cvičení. Tai Chi Energy Healing Exercises (prvky z Tai Chi).

- Technika

- Stínování

- Nácvik technik v rukavicích

- Sparing

- Nácvik na aparátech

- Posilování

- Protažení

- meditace

 

Kondiční kruhové tréninky

- hodí se do všech sportovních odvětví

- síla a vytrvalost pro všechny svalové partie, zejména rychlá svalová vlákna, podobný princip cvičení jako crossfit.

- výbušná síla (explosive power)

- probíhá v časových intervalech, na každé ,,stanoviště" jiný cvik, větsinou na 2-3 kola, dle náročnosti.

 

Pokud vás to bude bavit je vhodné si pořídit základní vybavení, které vám můžeme poskytnou za ,,nákupku".

- chránič na zuby

- švihadlo

- boxerské rukavice 10-18oz (na sparing ideálně 12oz a víc) můžete i "pytlovky".

- bandáže 2.5 m. nebo 3.5 m.

 

Rozdělení tréninků:

BASIC BOX (začátečníci) pro všechny od 15-50 let

pondělí   17:00-18:00 

čtvrtek   17:00-18:00

- rozvoj fyzického fondu

- základy boxu tj. postoj, nácvik samostatně a ve dvojcích, nácvik na aparátech.

- posilování

- protažení

- meditace

Možnost přechodu do týmu A (pokročilí), podmínkou je zvládnutí fyzického testu, který se skládá:

TEST do BOX A (pokročilí)

- perfektní zvládnutí přeskoků přes švihadlo (švihadlo musí být kamarád) 3 min

1 min. pauza

- panáky, všechny variace 3 min

1 min. pauza

- mexické lapy 3 min

1 min. pauza

- lapy, znalost všech povolených úderů: direkty, háky, zvedáky, zvládnutí zakladních úderových sérií. pohyb ve střehu, side stepy, distanc od soupeře. 3 min

1 min. pauza

- defenziva tj. obrana a kryty na všechny údery (jeden z nejdůležitějších bodů) 3 min

1 min. pauza

 

Další podmínkou je znalost teorie:

- počet kol, vybavení na zápas atd.

- váhové kategorie

- fauly

 

BOX A (pokročilí) tréninky pro všechny od 15-50 let co úspěšně zvládli TEST 

úterý   19:00-20:30

 

NOVINKA KETTBELL WORKOUT

každou neděli 11:00 pro všechny!

Fotogalerie

KETTBELL WORKOUT - ukázka

Boxárna- zázemí

 

Oddíly Sokola

Rezervace sokolovny

Zde možno rezervovat:
- velký sál
- přístavbu
- spodní bar

Rychlý kontakt

phone 32x32 +420 739 460 007

mail 32x32 danaskrobik@seznam.cz

home 32x32   TJ SOKOL Okříšky
   Nádražní 189, 675 21 Okříšky

číslo účtu Fio banka:   2400614844/2010

IČ:   64271676

Počet přístupů

od 1.11.2014: